. پیش بینی اعتبار لازم برای اجرای راه آهن رشت - آستارا / بی اثر بودن تحریم ها بر برنامه های دولت در حوزه اشتغال/ تلاش برای آغاز عملیات اجرایی راه آهن رشت- آستارا تا دو ماه آینده
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

روی خط اخبار

true
    امروز  دوشنبه - ۱۹ آذر - ۱۳۹۷  
it is true
false
true
پیش بینی اعتبار لازم برای اجرای راه آهن رشت – آستارا / بی اثر بودن تحریم ها بر برنامه های دولت در حوزه اشتغال/ تلاش برای آغاز عملیات اجرایی راه آهن رشت- آستارا تا دو ماه آینده

به گزارش پایگاه خبری_تحلیلی گیل سداد؛ معاون رئیس جمهور از پیش بینی اعتبار لازم برای اجرای راه آهن رشت- آستارا خبر داد و گفت: علاوه بر جمهوری آذربایجان، چند شرکت چینی نیز به منظور تامین فاینانس برای این پروژه اعلام آمادگی کرده اند.
 وی اظهار داشت: در این استان ظرفیت های فراوانی از جمله فرودگاه ، آزادراه ،منطقه آزاد، جنگل و دریا در کنار یکدیگر قرار گرفته اند و حال با فراهم شدن حمل و نقل ریلی، این ظرفیت ها توسعه پیدا کرده است.
وی با اشاره به سال ها انتظار مردم گیلان برای پیچیدن صدای سوت قطار در این استان، افزود: از زحمات تمامی روسای جمهور پیشین برای این پروژه بزرگ قدردانی می کنم.
دکتر نوبخت با بیان اینکه از مسیر ۱۶۴ کیلومتری راه آهن گیلان کمتر از ۴۰ کیلومتر در دولت های قبل اجرا شد، یادآور شد: مسیرهای صعب العبوری که برای اجرای این پروژه پشت سر گذاشتیم و تونل های بزرگی که ساختیم، هزینه بسیار بالایی ایجاد کردند و کار بسیار زمانبری داشتیم.
وی به ساخت بلندترین پل ریلی ایران در منجیل به طول بالغ بر یکهزار و ۴۳۰ متر اشاره کرد و گفت: راه آهن گیلان تعهدی بود که دولت خود را موظف به انجام آن می دانست.
رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور اضافه کرد: پروژه راه آهن گیلان در حالی به سرانجام رسید که دولت مشغله های فراوانی دارد و باید حوزه های مختلفی را مدیریت کند و اعتبار بگذارد.
وی با اشاره به اینکه به همراه خانواده مسافر قطار قزوین- رشت بوده است، عنوان کرد: در حرکت آزمایشی قطار، خانواده ام را با خودم همراه کردم تا برای مردم اطمینان خاطر حاصل شود.
دکتر نوبخت با بیان اینکه زیبایی های مسیر موجب شد که گذر زمان حین سفر از قزوین به رشت با قطار احساس نشود، افزود: مسافران می توانند از مناظر زیبای حاشیه راه آهن گیلان لذت ببرند.
معاون رئیس جمهور خاطرنشان کرد: بخش عمده ای از یکهزار و ۸۵۰ میلیارد تومان اعتباری که صرف اجرای راه آهن قزوین- رشت شد، در دولت های یازدهم و دوازدهم تامین گردید.
وی با تاکید بر اهمیت اجرای خط ریلی رشت- انزلی و اتصال راه آهن به بنادر انزلی و کاسپین، گفت: فردا از این پروژه بازدید خواهم داشت و مصمم هستم که از این به بعد تمرکز و فشار بر تکمیل این بخش گذاشته شود.
دکتر نوبخت با اشاره به اینکه هزینه اجرای راه آهن رشت- آستارا بسیار بالا است و نیاز به تامین اعتبار خارجی دارد، گفت: رقم قابل توجهی باید صرف خرید اراضی موجود در مسیر پروژه شود.
دکتر نوبخت به انعقاد تفاهم همکاری روسای جمهور ایران و آذربایجان برای اتصال راه آهن به آستارا اشاره کرد و افزود: نیمی از اعتبار این پروژه را ایران تامین می کند و مابقی بوسیله فاینانسی که کشور آذربایجان می دهد تامین می شود.
وی ادامه داد: چند شرکت از کشور چین نیز به منظور تامین فاینانس برای خط ریلی رشت-آستارا اعلام آمادگی کرده اند و هیچگونه مشکل مالی بر سر راه این پروژه وجود ندارد.
دکتر نوبخت با بیان اینکه برای اجرای راه آهن در مسیر قزوین- رشت از منابع مالی خارجی استفاده نشد و تمام هزینه ها از خزانه دولت پرداخت گردید، اظهار کرد: قدردان تمام دست اندرکارانی هستم که تلاش کردند تا ما به عنوان خدمتگزاران دولتی امروز بتوانیم در مقابل ملت سرافراز ظاهر شویم و از اتمام این پروژه خبر دهیم. 
رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در بخش دیگری از صحبت های خود به وضعیت آزادراه قزوین- رشت اشاره کرد و گفت: زمانی که دولت تدبیر و امید آغاز به کار کرد، ۱۱ کیلومتر از این پروژه که سخت ترین قسمت آن محسوب می شد، باقی مانده بود.
وی با بیان اینکه در سال های ابتدایی فعالیت این دولت، سه کیلومتر تونل در مسیر آزادراه قزوین- رشت احداث شد، افزود: ۸ کیلومتر باقی مانده از آزادراه به پیمان گذاشته شده است.
دکتر نوبخت ادامه داد: هرچند پیمانکار با تجربه ای که مجری راه آهن قزوین- رشت و رشت- انزلی می باشد برای به دست گرفتن ۸ کیلومتر باقی مانده آزادراه اعلام آمادگی کرده است، نیاز به پیمانکار دیگری داریم تا کار سرعت بیشتری بگیرد.
معاون رئیس جمهور در ادامه صحبت های خود به برنامه دولت در حوزه اشتغال اشاره و خاطرنشان کرد: در سالجاری برای یک میلیون و ۳۳ هزار فرصت شغلی ۱۴ برنامه تعریف کردیم و ۶۵ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای تحقق این میزان اشتغال از محل های مختلف در نظر گرفتیم .
دکتر نوبخت با بیان اینکه در سفر به استان های مختلف از استانداران خواستم که برنامه خود را برای استفاده از ظرفیت موجود اعلام کنند، افزود: استاندار گیلان نیز در تلاش برای اجرای برنامه های اشتغالزا در این استان است.
رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور از انعقاد تفاهم نامه همکاری با وزیر جهاد کشاورزی خبر داد و گفت: طبق این تفاهم نامه، مقرر شد که ۱۸ هزار و ۲۵۲ میلیارد تومان اعتبار برای ایجاد ۸۲ هزار فرصت شغلی در اختیار وزارت جهاد کشاورزی قرار بگیرد.
وی یادآور شد: مجوز تامین یک میلیارد دلار اعتبار از صندوق توسعه ملی برای ایجاد اشتغال در کشورنیز با موافقت مقام معظم رهبری اخذ شده است.
دکتر نوبخت با تاکید بر اینکه منابع مالی و برنامه در بخش اشتغال مهیا است، بیان داشت: با دستگاه های مختلف تفاهم نامه برای ایجاد اشتغال منعقد کردیم و بخشی باقی مانده است که دنبال می شود.
وی از استاندار گیلان نیز خواست که مدیریت لازم را انجام دهد تا با تلاش دستگاه ها، برنامه های بخش اشتغال عملیاتی شود.
معاون رئیس جمهور با بیان اینکه اشتغالزایی از برنامه های جدی دولت است، تصریح کرد: تحریم ها هیچ تاثیری بر برنامه های دولت در بخش اشتغال ندارند زیرا اعتبارات لازم فراهم شده است.
دکتر نوبخت همچنین با اشاره به اینکه دولت سالانه حدود ۶ هزار میلیارد تومان برای فرهنگ کشور هزینه می کند که در واقع نوعی سرمایه گذاری محسوب می شود، برای حمایت مالی از ساخت مجموعه تلویزیونی ۳۰۰ قسمتی توسط کارگران گیلانی که تاریخ و فرهنگ این استان را روایت می کند، اعلام آمادگی نمود.
 
استاندار گیلان از تلاش برای انتخاب پیمانکار پروژه راه آهن رشت-آستارا تا قبل از سفر استانی رئیس جمهور به گیلان خبر داد و گفت: سعی داریم حدود دو ماه آینده همزمان با این افتتاحیه، شاهد آغاز عملیات اجرایی خط ریلی رشت-آستارا نیز باشیم.
سالاری افزود با قدردانی از حمایت و پیگیری های دکتر محمد باقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور و مسئولان وزارت راه برای شنیده شدن سوت قطار در گیلان، اظهار داشت: دکتر نوبخت در همه سفرهایی که به گیلان داشت پیگیر وضعیت قطار بود و در سازمان برنامه و بودجه نیز جلسات مکرری برای رفع نواقص موجود ترتیب داد.
مصطفی سالاری با بیان اینکه خط ریلی رشت-انزلی به طول ۴۱ کیلومتر در سه قطعه در حال اجرا است، گفت: تلاش می کنیم تا این پروژه در نزدیکترین زمان ممکن به بهره برداری برسد.
وی خاطرنشان کرد: مشکل خاصی برای اجرای راه آهن در مسیر مذکور وجود ندارد و تملک اراضی در بخشی از مسیر باقی مانده است که پیگیری می شود.
 سالاری در رابطه با اتصال راه آهن قزوین-رشت به آستارا نیز عنوان کرد: عملیات طراحی صورت گرفته است برای تامین اعتبار این پروژه از طریق فاینانس جمهوری آذربایجان توافقاتی انجام شده است.
وی به تاثیر افتتاح راه آهن گیلان بر اشتغالزایی اشاره کرد و افزود: با رونق گرفتن گردشگری در استان، سایر بخش ها از جمله خدمات نیز تحت تاثیر قرار می گیرند و با رونق اقتصادی روبرو خواهند شد.
وی با اشاره به اینکه روز شنبه مدیرکل راه آهن گیلان منصوب می شود، یادآور شد: مقرر شده است که برای آغاز به کار در گیلان، از نیروهای شرکت راه آهن در سایر نقاط کشور استفاده شود اما مجوز لازم برای جذب نیرو اخذ شده است و نیروهای جدید طی یک فرایند رقابتی پذیرش می شوند.

true
false
false
true

false