مهار مصرف، افزایش صادرات و تخصیص یارانه انرژی به مردم؛ اهداف سهمیه‌بندی بنزین
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

روی خط اخبار

true
    امروز  چهارشنبه - ۲۰ آذر - ۱۳۹۸  
true
true
مهار مصرف، افزایش صادرات و تخصیص یارانه انرژی به مردم؛ اهداف سهمیه‌بندی بنزین

به گزارش پایگاه خبری – تحلیلی گیل سداد؛بیژن زنگنه در ارتباط زنده تصویری با بخش خبری ساعت ۲۱ شبکه یک سیما درباره ملاک تعیین مقدار بنزین اختصاص یافته به خودروها در طرح سهمیه‌بندی بنزین اظهارکرد: سهمیه اختصاص یافته به خودروها براساس آنچه از تجربه و عملکرد تاریخی در دوره‌های پیشین سهمیه‌بندی به دست آمده، تعیین شده و به همان صورت عینا اعمال شده است.

وی درباره اینکه هم‌اکنون وضع تولید و عرضه بنزین در کشور به چه شکل است و آیا ممکن است که در صورت صرفه‌جویی، صادرات بنزین هم داشته باشیم، افزود: هم‌اکنون نیز صادرات بنزین داریم، اگر سهمیه‌بندی بنزین هم انجام نمی‌شد، تولید بنزین کشور در سال آینده مقداری نیز افزایش می‌یافت.

وزیر نفت در ادامه با اشاره به اینکه مسئله اساسی در توازن بین عرضه و تقاضا این است که اگر ما بر همین روال سالانه ۱۰ درصد یعنی حدود ۹ تا ۱۰ میلیون لیتر مصرف اضافه داشته باشیم، سال ۱۴۰۰ دوباره پس از تلاش سنگینی که برای خودکفایی در تامین بنزین مورد نیاز کشور در این دولت شد، باید وارد کننده بنزین می‌شدیم، تأکید کرد: آمریکا در دوره پیشین تحریم‌ها بیشترین فشار را از این محل وارد کرد که ایران نتواند به واردات بنزین دسترسی داشته باشد، اما در این دوره از تحریم کاری نتوانستند بکنند.

زنگنه با تأکید بر این موضوع که در واقع با اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین، توازن بین عرضه و تقاضا در کشور برای چند سال دوباره خوب خواهد بود، تصریح کرد: پس از آن هم ان‌شاءالله می‌توانیم صادرات بنزین بیشتری داشته باشیم.

وی درباره عواید حاصل از اجرای طرح سهیمه بندی بنزین که به مردم باز گردانده می‌شود، گفت: براساس برآوردی که داریم پس از اعمال کامل طرح سهمیه بندی بنزین، سال آینده مصرف بنزین حدود روزانه ۹۳ تا ۹۴ میلیون لیتر باشد که ۶۷ درصد یعنی دو سوم بنزین عرضه شده سهمیه‌بندی و یک سوم آن آزاد و با قیمت ۳ هزار تومان خواهد بود.

وزیر نفت درباره برآورد درآمد حاصل از این طرح ادامه داد: در این شرایط روزانه ۶۴ میلیون لیتر و سالانه ۲۳.۵ میلیارد لیتر با کارت هوشمند سوخت عرضه می‌شود که در مقایسه با قیمت پیشین بنزین و مابه‌التفاوت لیتری ۵۰۰ تومان، سالانه ۱۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از بنزین سهمیه‌بندی افزایش درآمد حاصل می‌شود و با مصرف حدود روزانه ۳۰ میلیون لیتر بنزین آزاد و احتساب ۲ هزار تومان مابه‌التفاوت با قیمت پیشین بنزین، ۲۰ هزار میلیارد تومان نیز از این محل افزوده می‌شود که در مجموع نزدیک ۳۰ تا ۳۱ هزار میلیارد تومان از طریق اجرای این طرح درآمد خواهیم داشت؛ البته این برآورد است زیرا ما هنوز دقیق نمی‌دانیم رفتار مصرف کننده در بخشی که مربوط به بنزین آزاد است چگونه خواهد بود.

زنگنه با بیان اینکه به این ترتیب در طول یک سال حدود ۳۰ تا ۳۱ هزار میلیارد تومان درآمد از طریق اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین خواهیم داشت، تأکید کرد: تمام این درآمد همانطور که آقای رئیس جمهوری تأکید دارند به طبقات متوسط و ضعیف بازمی گردد و حتی یک ریال این درآمد صرف کار دیگری نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه همانطور که گفته شده است طی یک هفته تا ۱۰ روز آینده پرداختی درآمد فروش بنزین حتی پیش از فروش آن به مردم پرداخت می‌شود، افزود: منابع لازم برای انجام این پرداختی از محل دیگری تأمین شده که این پول به حساب مردم واریز می شود.

وی با بیان اینکه در این طرح به خودروهای دولتی سهمیه بنزین اختصاص داده نشده است و این خودروها باید از همان بنزین لیتری ۳ هزار تومان مصرف کنند، گفت: در مورد بقیه خودروها هم از قبیل تاکسی ها، آمبولانس ها، وانت ها نیز سهمیه مورد نیاز اختصاص یافته است.

وزیر نفت با اشاره به اینکه برای تاکسی‌های اینترنتی هم چارچوبی توافق شده که سهمیه لازم به آنها اختصاص یابد، اظهار کرد: برای خودروهای دیگر نیز مانند آژانس‌ها و خودروهای بین‌راهی شهری و داخلی و امثال آنها، دولت تشکیل کمیته‌ای را در وزارت نفت با حضور معاون وزیر کشور، سازمان برنامه و بودجه و معاونان این سازمان تصویب کرده است که در این موارد باید تقاضاهایشان را به وزارت کشور اعلام کنند و در این کمیته تصمیم گرفته می‌شود که در صورت لزوم به موارد درخواستی سهمیه بنزین اختصاص یابد یا اگر قرار شد سهمیه‌ای اصلاح شود، آن کمیته اجازه دارد که این سهمیه‌ها را اصلاح کند.

true
true
false
true

false